Google assistent in Nederland: de kansen


Sinds vorige week is Google Assistent in Nederland beschikbaar. Twinkle magazine interviewde mij over de introductie van de Google assistent in Nederland en de gevolgen hiervan voor Nederlandse webshops. Bekijk het interview hier. De introductie heeft niet alleen invloed op webshops, ook bedrijven zonder online product kunnen profiteren van de mogelijkheden die Google assistent biedt.

Wat is Google Assistent?

De Google Assistent is een hele slimme, stemgestuurde assistent, vergelijkbaar met Siri van Apple. Je kunt de Assistent niet alleen vragen stellen, maar ook opdrachten geven. Google Assistent kan ook uit zichzelf ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld door je in de ochtend te waarschuwen als er files op weg zijn naar je werk. Een digitaal hulpje dus waar je een gesprek mee kan voeren. Je kunt vragen stellen en de Assistent is in staat het gesprek te volgen, de context te achterhalen en een reactie te geven. De Google Assistent is op Android 6.0 of nieuwer automatisch beschikbaar. Heb je een iPhone, dan kun je ook aan de slag met  door een losse app te downloaden.

Wat zijn Google Actions?

Actions on Google is het ontwikkelaarsplatform voor de Google Assistent. Met deze Actions kunnen bedrijven spraakcommando’s maken die met Google Assistent gebruikt kunnen worden. Een groot aantal bekende Nederlandse merken heeft zo’n Action on Google gebouwd. Je kunt Albert Heijn bijvoorbeeld vragen wat er in de Bonus is of Eneco vragen om de verwarming iets lager te zetten.

Welke kansen biedt de komst van Google Assistent voor Nederlandse bedrijven?

E-commerce is met de Nederlandse versie van Assistent nog niet mogelijk. Wie wil winkelen bij shops als bol.com en MediaMarkt moet wachten. Google kon bij de presentatie van zijn voicedienst geen verwachte lanceringsdatum van de zogeheten Transactions aangeven. Toch is Google Assistent voor zowel webshops als bedrijven zonder online product een kans. Namelijk:

  • Sterkere binding

Dit is een nieuw kanaal om het gesprek aan te gaan met je klanten. Doordat Google Assistent de mogelijkheid biedt om vragen te stellen, in plaats van dat je alleen maar informatie ontvangt van een zender. Juist het voeren van een gesprek kan voor een sterkere band zorgen. Dit biedt voor merken een mooie kans om doelgroepen aan zich te binden door Google Actions te ontwikkelen.

  • Vindbaarheid vergroten

Voice Search was al een van de grote trends voor 2018. En met google Assistant maken we een flinke stap voorwaarts op dit gebied. De assistent is een stuk taalvaardiger dan Apple’s Siri en de gevonden informatie is vaak veel relevanter. Ik voorspel dat gebruik van voice search zal stijgen. het is dan ook belangrijk voor bedrijven (en vooral webshops) om via voice search vindbaar te zijn.

  • Leren en data verzamelen

Het kan op korte termijn een concurrentievoordeel of een verhoogde gunfactor opleveren, maar veel belangrijker nog: veel leerzame inzichten, kennis en een vroegtijdige opbouw van data. Dit is een kans om in een vroeg stadium te leren hoe de ontwikkeling van voicetechnologie kan bijdragen aan positieve winkelervaringen. Het is een slimme manier om toekomstbestendigheid te waarborgen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *