Het geheim van een succesvolle chatbot

Een chatbot kan een hele waardevolle toevoeging zijn voor een organisatie. Maar hoe komt het dat de ene chatbot vooral irritatie bij de gebruiker opwekt, en een andere bot juist meer leads en tevreden klanten oplevert?

Content is belangrijk, en wel hierom

Met de juiste software kun je vrij snel een chatbot lanceren. Je bedenkt waar de bot voor de klant iets kan toevoegen, hoe hij dit moet doen en welke functionaliteiten je hiervoor nodig hebt. Wil je echter dat je chatbot succesvol is, dan heb je meer nodig. Namelijk, de juiste content.

Chatbots zijn een geval apart

Op alle communicatiekanalen is content een belangrijk onderdeel. Het is immers het middel om je boodschap over te brengen en kan het verschil maken tussen een nieuwe klant of slechts een bezoeker.

Wat een chatbot echter als enige uitzondering niet heeft, zijn vaste visuele hulpmiddelen om de gebruiker te helpen met zijn of haar vraag. Denk aan een hoofdmenu wat altijd zichtbaar is op een website. In een chatbot zijn deze visuele hulpmiddelen zeer beperkt. Een gebruiker zit in een conversatie, waardoor bij elke vraag of antwoord verschuift wat je in het chatscherm ziet. Net als bij een gesprek in bijvoorbeeld Whatsapp.

Fijn, een goed gesprek!

Het gebrek aan visuele hulpmiddelen betekent dat een gebruiker voornamelijk geholpen en gestuurd wordt met tekst. Oftewel, een gesprek. En dan kan het maar beter een goed gesprek zijn, nietwaar?

Een gesprek bestaat in dit geval uit vragen en antwoorden. Van zowel de chatbot als de gebruiker. Omdat geen enkel mens hetzelfde is, kan een gesprek meerdere richtingen uitgaan. Het is dan ook belangrijk om je op alle scenario’s voor te bereiden.

Ander type tekstschrijver

Om de juiste content voor een chatbot te schrijven heb je iemand nodig dit niet alleen goed kan schrijven, maar ook tot de juiste content kan komen. Het vraagt andere vaardigheden dan een tekstschrijver voor een website. Niet alleen de teksten moeten geschreven worden, het moet uit duidelijk zijn welke teksten er nodig zijn.

  • Welke onderwerpen moeten uitgedacht worden?
  • Welke mogelijke scenario’s heeft een gesprek?
  • Welke vragen en antwoorden zijn er nodig om de lezer verder te helpen?

Uiteraard is hier ook een mooie term voor; conversational design. Oftewel het ontwerpen van een conversatie tussen mens en chatbot.

De juiste content voegt waarde toe

Besteed je minder aandacht aan je content? Dan is de kans groot dat je alleen maar irritatie opwekt.

Je chatbot voegt niets toe en het is de gebruiker niet duidelijk wat hij ermee kan doen. Daarmee ga jij aan het doel van de chatbot voorbij. En aangezien geen enkel marketingkanaal een doel op zich is, heb je alleen iets aan een chatbot als je er daadwerkelijk je doelen mee bereikt.

Zo kan ik je helpen

Wil je advies over de content of een ervaren specialist die de creatie van de flows, scenario’s en dialogen kan uitvoeren? Ook als je een chatbot wilt, maar niet weet waar je moet beginnen help ik je graag. Ik kan je met een doeltreffende en vooral ook leuke sessie helpen met de eerste stappen.

Leg je vraag vrijblijvend aan mij voor via 06 83798323 of info@alouschka.nl.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *